Over Zelfliefde

Laatst had ik een gesprek met mijn moeder over het onderwerp van zelfliefde, dat begon met haar vraag aan mij: ‘Wat is zelfliefde?’ en daarbij dat ik best ingewikkeld schrijf in mijn blog. En toen ben ik natuurlijk heel hard gaan proberen uitleggen om zelfliefde op een mentaal niveau begrijpbaar te maken. Daaruit bleek dat mijn verstand, als dat van mijn moeder geen idee heeft wat het is. Geen wonder dat ik daar niet uitkwam en dat ik eigenlijk niet tevreden was met hoe ik haar vraag had beantwoord. Zelfliefde is namelijk iets van het hart. Het hart dat weinig woorden gebruikt, maar veel voelt en ervaart. Wanneer ik zelfliefde voel kan mijn hoofd alleen maar met open mond toekijken.

Daar kom ik gelijk op de kern van de zaak. Ik kan jullie niet duidelijk omschrijven wat zelfliefde is en hoe je ‘daar aan komt’. Als het gemakkelijk was dan had iedereen het al lang gevonden en was dat de eerste tip op de eerste pagina van ieder zelfhulpboek dat je maar kunt vinden. Als er dan nog zelfhulpboeken nodig zouden zijn. Wel kan ik en iedereen die het persoonlijk ervaren heeft en ervaart jou helpen door je hints en richting te geven op je pad. Om er te komen moet je er wel zelf moeite voor doen, oftewel jezelf de moeite waard vinden! Het grappige is dat je dus al een beetje van jezelf moet houden om jezelf zelfliefde te gunnen en ervoor te gaan….
Ik ga in dit artikel dus niet omschrijven wat zelfliefde is, maar jou een drietal van de oefeningen laten zien die mij veel hebben geholpen in herkennen wat zelfliefde is en voelen wat (zelf)liefde is. Gun jezelf de komende week dagelijks 10 minuten de tijd om een van de oefeningen te doen dan wordt je vanzelf meer duidelijk wat zelfliefde kan betekenen voor jou en hoe het in jouw leven aanwezig is.

Oefening 1 Wat is zelfliefde?
Net als bij het coachen ga ik ervan uit dat jij alle antwoorden in je hebt. Dus ook het antwoord op de vraag ‘wat is zelfliefde?’. Ga voor deze oefening even zitten op een rustige plek. Pak een pen en een notitieblok bij de hand en vraag jezelf hardop of in stilte; ‘wat is zelfliefde’. Luister daarna vooral naar je hart en niet naar je hoofd. Het verschil tussen de twee; je hoofd kan grote verhalen gaan breien of negatief/cynisch reageren en je hart geeft je vertrouwen in het antwoord (het antwoord geeft jou een gevoel van herkenning). Hieronder vind je een voorbeeld wat bij mij omhoog kwam toen ik de oefening deed.

–          Vrij zijn als een vogel in je eigen leven
–          Vreugde die zonder reden in je opwelt
–          Een licht gevoel (onbelast gevoel)
–          Een zijn met alles om mij heen
–          Magie zien in ieder moment
–          Een warm gevoel rondom mijn hart
–          Troost vinden in mijn eigen omhelzing (letterlijk)
–          Mijn eigen pad gaan met vertrouwen en enthousiasme
–          Helderheid dat ik liefde ben vanbinnen
–          Mijn eigen warmte/liefde kunnen genereren zonder hulp van buiten
–          Zien wat nodig is, in plaats van doen wat moet
–          Diezelfde liefde zien in andere mensen, maar ook in dieren en planten
–          Me gedragen voelen door het leven zelf

Ervaar je van alles maar vind je het moeilijk in woorden uit te drukken, blijf dan gewoon een tijdje bij dat gevoel.

Oefening 2 Welke jas doe ik aan?
Deze oefening helpt je om kennis te maken met verschillende aspecten van zelfliefde. Dit zijn oorspronkelijke gevoelens die niet door het verstand worden geproduceerd, maar door het hart en zijn daarom zuiverder en sterker. Ze zijn zo sterk dat door deze gevoelens op te roepen, je perspectief op een situatie geheel kan veranderen. Je draagt deze gevoelens als het ware als een warme jas om je heen.

Ga op een rustige plek zitten. Stel je een waar gebeurde of realistische situatie in je leven voor die voor jou als licht negatief wordt gezien (begin vooral niet gelijk met te moeilijke situaties). Plaats jezelf in die situatie en voel wat dat met je doet. Nadat je dit geheel kunt voelen, zeg dan hardop of in jezelf een van de onderstaande woorden (allemaal geassocieerd met zelfliefde). Zeg het woord helder en duidelijk hardop of in jezelf, maar zet geen spanning op het woord of gebruik geen wilskracht, laat het woord zelf het werk doen. En laat het dan los, alsof je een herfstblaadje loslaat en naar de grond laat dwarrelen. Voel dan hoe je lichaam en je geest hierop reageert en hoe je perspectief op de situatie misschien wel verandert.

–          Acceptatie
–          Liefde
–          Vrede
–          Vergeving
–          Vertrouwen
–          Vreugde
–          Overvloed
–          Compassie
–          Toewijding
–          Aanvaarding
–          Stilte
–          Helderheid
–          Dankbaarheid

Zoals je ziet ben jij degene die deze gevoelens genereert. Als je liefde en al deze mooie dingen kan voortbrengen, dan is het toch duidelijk dat jij in de kern van je hart liefde bent !

Je kan na wat oefenen ook in het dagelijks leven (al sta je bij de kassa en voel je irritatie omdat de rij naast je sneller gaat 😉 ) deze oefening doen. Ook kan je deze oefening toepassen op voor jou echt negatieve situaties. Gebruik deze oefening ook wanneer je merkt dat je onbewust een negatieve emotie als een jas om je heen draagt, bijvoorbeeld (schuld, schaamte, haat, jaloezie, boosheid, angst etc.). Doe bijvoorbeeld je jas van ‘schuld’ uit en ruil hem om voor ‘(zelf)vergeving’ en kijk of die prettiger draagt.

Oefening 3 Hartmeditatie
De laatste oefening is een meditatie die erop gericht is om te kijken hoe ver jij de liefde in jezelf kan uitstrekken. En om te kijken of jij jezelf daarin kan betrekken of dat dit moeilijk valt.

Ga op een rustige plek zitten en adem een paar keer met aandacht in en uit vanuit je buik. Stel je voor dat je in een lichte ruimte staat, links van je verschijnt iemand van wie je houdt (kies iemand van familie of vrienden voor je wie je makkelijk liefde kan voelen). Verbeeld je die persoon. Laat vanuit je hart liefde naar die persoon toe stromen en kijk of je die liefde zo sterk mogelijk kan maken. Na wat tijd verschijnt er naast de persoon van wie je houd iemand voor wie je neutrale gevoelens hebt. Bijvoorbeeld iemand die je niet goed kent of iemand met wie je alleen rakelings contact hebt. Kijk of je het gevoel van liefde ook naar deze persoon kan uitstrekken en kijk of je de liefde zo sterk mogelijk kan maken. Daarna verschijnt er tegenover je een persoon met een negatieve lading. Iemand die je niet mag, waar je geen klik mee hebt of iemand die je liever niet in je leven wilt hebben. Kijk of je de liefde die je uitstraalt naar de eerste twee personen ook naar deze persoon kan sturen. Kijk of je die persoon in het helderste licht kan zien. Naast die persoon verschijnt er weer iemand. En dat ben jijzelf, zoals je nu bent. Kijk maar of je de liefde die je naar de andere personen stuurt ook naar jezelf kan sturen en of je die liefde zo groot mogelijk kan maken. Als laatste verschijnt er aan je rechterhand een jong persoon, een kind. Dat ben jij ook, jaren geleden. Hoe zie je eruit en hoe oud ben je? Kijk of je naar jouw jongere zelf ook die liefde kan uitstrekken die je in je hebt en of je deze zo groot mogelijk kan maken.

Een paar jaar geleden toen ik de eerste keer deze meditatie deed viel mij het volgende op:
-Ik kon gemakkelijker liefde uitstralen naar de persoon die ik niet in mijn leven wilde hebben dan naar mijn volwassen zelf.
-Ik kon gemakkelijker liefde uitstralen naar mijn innerlijke kind (jonge ik) dan naar mijn oudere en huidige versie van zelf die in de kring stond.

Dit ervaren was eerlijk gezegd best pijnlijk en een beetje schrikken. Beseffen dat ik minder liefde voor mijn volwassen zelf kon voelen dan voor iemand die ik niet kon uitstaan en dat ik ergens in de loop der tijd mijn compassie en liefde voor mijzelf ben kwijtgeraakt die ik nog wel naar mijn kind zelf had. Maar me hier bewust van zijn heeft me zeker verder geholpen op mijn pad.
Dit is trouwens geen oefening die je fout kan doen. Probeer zeker liefde voor jezelf te vinden ongeacht de resultaten van de oefening.  Je kan uiteindelijk ook gaan spelen met hoe groot je de kring maakt, of wie je erin plaatst, totdat je jouw liefde misschien wel over de hele wereld uitstrekt.

Ik hoop dat het jullie bevalt dat ik jullie aan het werk zet ;-). Zoals altijd zijn er meerdere wegen naar Rome, dus kijk vooral wat bij je past. Hoe je het ook doet, weet dat je het dubbel en dwars waard bent om zelfliefde te ervaren en te leren kennen.

Licht en liefde gewenst
Laura
 

26-09-2016
Terug naar het overzicht

Afspraak maken of vragen?

06 - 274 537 92
info@praktijkdemeidoorn.nl

Of vul het onderstaande formulier in:

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.